Merchandise er ofte noget, som man forbinder med rockmusikere, Disneyland i Californien og populære serier på Netflix.
Merchandise er dog meget mere, og danske virksomheder kan lige godt få glæde af at få trykt deres logo på forskelligartede reklameartikler, der kan være med til at skabe opmærksomhed om virksomhedens brand eller produkter.
Merchandise er dog et vidt begreb og dækker over alt lige fra t-shirts med påtrykte motiver, kaffekopper med individuelle budskaber og nøgleringe med gravering. Den type af merchandise, der associeres med spillefilm og tegneseriefigurer er dog ofte anderledes fra den, som virksomheder bruger til at markedsføre deres egne ydelser.
Imens prisen ofte er underordnet i den førstnævnte kategori, så har den høj betydning for virksomheder, der i modsætning til underholdningsbranchen oftest forærer deres merchandise med tryk væk til eksisterende og potentielle kunder.
Valg af merchandise til firmaer
Mange firmaer vælger at få produceret klassiske reklameartikler, når de er i marken for at vælge merchandise. Dette kan fx være keyhangers, kuglepenne og nøgleringe. Dette, da man typisk kan få et højt antal for et lavt beløb. Prisen per stk. er markant lavere, end på t-shirts, gummifigurer og farvelægningsbøger, og man kan få billigt merchandise med påtrykt logo til stykpriser på helt ned til 2 kr. per enhed. Prisen er derfor sjældent en undskyldning for ikke at bruge merchandise i sin markedsføring.
En anden vigtig faktor ved valget af merchandise med logotryk er den synlighed og awareness, som den valgte genstand kan skabe. Her er det vigtigt, at have målgruppens karakteristika i mente. Er det kontormedarbejdere, så kan kaffekrus være ideelt, imens nøgleringe med lommelygter som vedhæng måske er mere passende for nattevagter og deslige.
Merchandise ved arrangementer
Merchandise kan dog også bruges af virksomhedens egne ansatte. Dette kan fx være en ide, hvis I skal deltage på messe eller holde et arrangement, hvor jeres medarbejdere skal kunne identificeres af gæsterne og de besøgende.
I sådanne tilfælde kan t-shirts med logo eller keyhangers være det oplagte valg, da en kuglepen eller nøglering sjældent bliver bemærket af andre end brugeren.
Artiklerne kan også fungere udmærket som firmagave op til mærkedage eller højtider. Løbetøj fra Craft med et diskret logo er altid et sikkert hit til den aktive medarbejder, imens vin, chokolade og andre søde sager kan fungere som ekstra forkælelse, hvis man i en periode har lagt en ekstra indsats på arbejdet.
Dette kan også være medvirkende til, at jeres medarbejdere i højere grad føler sig som ambassadører for virksomheden, i og med at de nu også repræsenterer virksomheden, når de løber en tur i skoven eller byder middagsgæsterne på et stykke chokolade med logoindpakning.
Mulighederne er mange, og det kan derfor være svært at vælge den helt rigtige artikel, som man ønsker at profilere sig med. Inden man vælger at få produceret merchandise, er det derfor vigtigt, at man gør sig nogle tanker om, hvad formålet med produktet er. Dette, stillet op imod brugernes adfærd kan ofte give nogle gode idéer til forskellige typer, som brugerne ynder at bruge. Dette sikrer, at I gør en god investering, og ikke får produceret artikler, der blot ender i en køkkenskuffe eller i kommoden.
Herefter er det blot at føre den gode idé ud i livet og begynde at drage nytte af de mange fordele, som I kan få gavn af. God fornøjelse!