Mange virksomheder bruger medarbejdernes arbejdstøj til at profilere virksomheden med, så medarbejderne derved i højere grad fungerer som ambassadører for virksomheden.
Værdien af arbejdstøj med tryk er især høj, hvis virksomhedens medarbejdere ofte er på kundebesøg, da virksomhedens logo derved gøres synlig både ude hos kunden, når opgaven løses, og når medarbejderen er på vej frem og tilbage på kunden. Dette kan derved skabe opmærksomhed om jeres virksomhed og ydelser hos nye kundeemner, der ser jeres medarbejdere i gadebilledet.
Når I får trykt logo på firmatøj, stiller det dog højere krav til jeres medarbejdere, der altid bør være opmærksomme på at virke præsentable og imødekommende, da disse nu i højere grad associeres med virksomheden.
Med andre ord skal man huske at køre pænt, når man sidder bag rattet i firmabilen, da ens opførsel automatisk kobles sammen med virksomhedens værdier.
Valg af firmatøj
Det er vigtigt at tænke over konteksten og brugen, inden man beslutter, hvilken type firmatøj medarbejderne skal bruge på arbejdet. Er det en tømrervirksomhed, er det vigtigt med tøj i et slidstærkt materiale, der har en række lommer til værktøj.
Kontor- og vidensarbejdere derimod får oftere produceret skjorter med tryk i et strygevenligt materiale, der kan tåle til mange maskinvaske uden hverken at falme eller blive slidt.
I flere af denne type virksomheder bruges firmabeklædning, der uddeles af virksomheden, ofte som en måde at skabe en fælles kultur på arbejdspladsen; det kan være medvirkende til at samle virksomhedens medarbejdere om en vision eller skabe en holdånd, der fordrer både samarbejdet og sammenholdet blandt forskellige afdelinger og grupperinger internt i virksomheden.
Arbejdstøj
Uniformer giver autoritet
Uniformer vækker genkendelighed hos seeren og kan give autoritet til brugeren. Flere IT-virksomheder udstyrer derfor fx deres konsulenter med profiltøj, der virker tillidsskabende og professionelt, når disse er på besøg ude hos kunden.
Dette er ikke anderledes fra måden, som både politi, fodbolddommere eller læger bruger uniformer på. Det er et symbol på autoritet, og viser, at brugeren er medlem af en bestemt gruppering. Flere undersøgelser viser, at man er mere tilbøjelig til både at følge anbefalinger og ordrer fra en uniformsbærende person.
Mere om psykologien bag dette, kan findes i et studie foretaget af Leonard Bickman, psykolog og professor på Vanderbilt Universitet, hvis forskning er publiceret i ”The Social Power of a Uniform”.
Ingen beslutning uden medarbejderen
Selvom man som beslutningstager kan have en mening om, hvilket arbejdstøj med tryk som medarbejderne skal bruge, så er det ikke en beslutning, som bør tages uden at inddrage medarbejderen, der skal bruge tøjet. Det er trods alt denne, der hver dag skal påføre sig tøjet, og det er derfor vigtigt, at denne har en andel, i den beslutning der træffes. Alternativet er medarbejdere, der er demotiverede og ikke ønsker at opfylde ledelsens påkrav om arbejdstøj.
Tag derfor dine medarbejdere på råd, inden du får produceret jeres nye arbejdstøj. Bestil evt. en række modeller hjem, rekvirér designudkast og materialeprøver, så I er sikre på at få arbejdstøj, der både er bekvemt at have på, giver virksomheden synlighed og samtidig opfylder de krav I har til funktionalitet og associationer.
Gjort rigtigt kan firmatøj med tryk gøre rigtig meget for jeres virksomhed. Gjort forkert kan det modsatte desværre også være tilfældet.